۹ زمینه‌ای که سری GTA باعث تحول صنعت بازی شد

دنیای متفاوت راکستار

پانزده سال از زمان عرضه بازی GTA 3 گذشت و به راحتی می‌توان ادعا کرد که سری محبوب راکستار دنیای بازی‌های ویدیویی را دگرگون کرده است. بازی‌های سری GTA که تقریبا هرگز تکراری نمی‌شوند، در تمام زمینه‌ها از جمله گیم پلی، استفاده از موسیقی، داستان‌گویی، خشونت و محیط تحول آفرین بوده‌اند.

در ادامه این مطلب ۹ زمینه از دنیای بازی‌های ویدیویی را عنوان خواهیم کرد که سری GTA آن‌ها را به صورت کلی تغییر داده است.

فرانچایز GTA نزاکت سیاسی را کنار گذاشت


سری GTA

نزاکت سیاسی که این روزها نیز موضوع بسیار داغی است به نوعی حرف زدن «طبق ملاحظات سیاسی» گفته می‌شود که اشاره‌ای به اقلیت‌های نژادی و مذهبی ندارد. سال ۱۹۹۷ اولین بازی از سری Grand Theft Auto منتشر شد و مطلقا هیچ توجهی به این موضوع نداشت. همچنین بازی‌های سری GTA به مرور زمان توهین آمیزتر نیز شده‌اند و به نظر می‌رسد این موضوع به یکی از هویت‌های اصلی آن تبدیل شده باشد زیرا منتقدان دیگر هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کنند.

نگرش کلی راکستار و سری GTA با این عنوان که «هیچ محدودیتی وجود ندارد» بسیاری از تابوها در صنعت بازی‌های ویدیویی را شکست و دست و پای توسعه‌دهندگان بازی‌های آینده را آزاد کرد.

عمق دادن به مفهوم جهان باز


سری GTA

سری GTA همچنین یکی از اولین بازی‌های ویدیویی محبوبی بود که گیم پلی «سبک سندباکس» را ثابت کرد و بسیاری از بازی‌ها آن را کپی کردند. در واقع GTA به ما این توانایی را داد که در بازی‌های ویدیویی بدون توجه به داستان اصلی تا جایی که می‌خواهیم پیش برویم و هر کاری که قصد داریم را انجام دهیم.

همه چیز از GTA 3 شروع شد و با Grand Theft Auto: Vice City و Grand Theft Auto: San Andreas دنیای باز بازی‌های ویدیویی گسترده و گسترده‌تر شد. بازیکنان اکنون می‌توانستند در شهرهای بزرگی رانندگی کنند و فعالیت‌های بازی را به انتخاب خود انجام دهند. شهرها از جزئیات باورنکردنی برخوردار بودند که طرفدارن می‌توانستند ساعت‌ها وقت خود را در آن سپری کنند.

شاید دنیای جهان باز از آن زمان تاکنون توسط بازی‌های بی‌شمار دیگری تکرار شده باشد، اما این سری GTA بود که باعث تحول آن شد.

موسیقی فوق‌العاده


سری GTA

تا پیش از Grand Theft Auto موسیقی بازی‌های ویدیویی بسیار ملایم بود. جدای از آهنگ‌هایی که در بازی‌های ماریو می‌توان دریافت کرد، گاهی اوقات نیز یک آهنگ راک در بازی پخش می‌شد. با این وجود بازی GTA 3 به مجموعه عظیم و بسیار خوبی که از آهنگ‌های رایج موسیقی همراه داشت، به طور چشمگیری موفق شد مفهوم موسیقی را در بازی‌های ویدیویی تغییر دهد.

علاوه بر این، بازیکنان می‌توانستند موسیقی دلخواه خود را با رادیوهای مختلف این بازی گوش دهند و راکستار به نوعی سیستم انتخاب موسیقی برای بازیکنان GTA ارائه کرده بود. این ویژگی واقعا منحصر به فرد بود و به طور مشخص تجربه بازی را برای بازیکنان بسیار جذاب‌تر خواهد کرد. در بین آهنگ‌های این سری هم می‌توان به نمونه‌هایی از گروه‌های راک ون هیلن (Van Halen) و اروسمیث (Aerosmith) و حتی امینم اشاره کرد.

نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و شکنجه


سری GTA

هرچند این ویژگی‌های به طور کلی نادرست هستند اما سری GTA در زمان خود با مواردی مانند نژادپرستی، تبعیض جنسی و شکنجه نیز روبرو شده است. برای مثال بازی Grand Theft Auto: Vice City به دلیل استفاده از تصاویر نژادپرستانه گنگ‌های هائیتی و کوبایی مورد انتقاد قرار گرفت. Grand Theft Auto V نیز بازیکنان را وارد به انجام شکنجه‌هایی مانند القای حس غرق‌شدن، کشیدن دندان شخصیت‌های دیگر و ضربه به استخوان کشگک زانو می‌کرد. از طرفی دیگر تبعیض جنسیتی نیز در تمام بازی‌های این سری دیده می‌شود.

با این حال، وجود این ویژگی‌ها در بازی چندان مورد توجه و جنجال قرار نمی‌گیرد، چرا که بازی معمولا نقدهای مثبت و نمره‌های بالایی از منتقدان دریافت کرده است.

استفاده از صداپیشه‌های درجه اول برای صداپیشگی شخصیت‌ها


سری GTA

تا پیش از ظهور سری GTA استودیوهای بسیار کمی برای شخصیت بازی‌های خود از صداپیشه‌های طراز اول استفاده می‌کردند. برای مثال بازیگران سطح پایین‌تری مانند مایکل ایرون‌ساید در بازی‌هایی مانند Splinter Cell حضور داشتند.

اما با Grand Theft Auto این موضوع به صورت کلی تغییر کرد. از جمله بازیگرانی که سابقه حضور در این فرانچایز را دارند می‌توان به ری لیوتا که فیلم Goodfellas را در کارنامه خود دارد و صدای تامی ورستی در بازی GTA: Vice City و ساموئل ال. جکسون در نقش فرانک تنپنی در GTA: San Andreas شاره کرد.

حضور ستارگان بزرگ هالیوود برای صداپیشگی شخصیت‌های بازی ویدیویی، باعث شد تا ستاره‌های بیشتری جذب این صنعت شوند و اکنون برای مثال در بازی Death Stranding از نورمن ریدس و مس میکلسن ایفای نقش می‌کنند.

تجربه سینمایی


سری GTA

منتقدان بازی GTA V که سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود، ادعا می‌کردند این بازی یک تجربه سینمایی منحصر به فرد است. مردم به جای انجام یک بازی ویدیویی احساس می‌کردند در حال تماشای یک درام تلویزیونی تعاملی هستند. گرافیک و بازی تا حدی به بلوغ خود رسیده بود که نسبت به سایر عناوین تفاوت بسیار زیاد آن کاملا قابل مشاهده بود.

در واقع، منتقدان عنوان کردند که GTA V بیشتر از هر بازی دیگری در تاریخ برای ادغام با دنیای سینما تلاش کرده و عناصر سینمایی موجود در آن، باعث الهام سایر توسعه‌دهندگان صنعت بازی نیز می‌شود. بنابراین سال‌ها بعد و زمانی که مردم به نحوه تلفیق بازی‌های ویدیویی با فیلم‌ها نگاه می‌کنند، احتمالا سری GTA را به عنوان یک نقطه عطف بزرگ در این زمینه معرفی خواهند کرد.

استفاده از آدم بد‌ها به عنوان قهرمان اصلی


سری GTA

قبل از اینکه سریال‌های «بریکینگ بد» یا «سوپرانوز» شخصیت‌های «والتر وایت» و «تونی سوپرانوز» را معرفی کنند، سری GTA از تبهکاران به عنوان قهرمان اصلی داستان خود استفاده کرده بود. اساسا دنیای Grand Theft Auto جای هیچ آدم خوبی نیست. همه شخصیت‌های بازی حتی NPC ها نیز خلق و خوی جنایتکارانه‌ای دارند که البته با وجود دنیای جنایتکارانه بازی کمی منطقی به نظر می‌رسد.

مفهوم استفاده از آدم‌های بد به عنوان قهرمان اصلی، این روزها در فیلم‌ و سریال‌ها و حتی بازی‌های ویدیویی به یک جریان اصلی تبدیل شده است. اما همیشه اینطوری نبوده. هنگامی که بازی اصلی GTA در سال ۱۹۹۷ عرضه شد، قهرمان بازی‌های دیگر همچنان آدم‌های خوب و قهرمانی بودند و بیشتر اوقات خیر به شر پیروز می‌شد. اما در دنیای GTA فقط شر وجود دارد. در واقع آدم‌های بد داستان کارهای بدی انجام می‌دهند و سعی می‌کنند از زیر تنبیه و جریمه آن نیز در بروند.

دنیای Grand Theft Auto تاریک است و همه چیز به بازیکن بستگی دارد که تا چه اندازه تاریک باشد. این دیدگاه هیچ‌انگاری از سری GTA به فرهنگ عامه وارد شده است.

حضور در نقش چند شخصیت مختلف


سری GTA

یکی دیگر از نوآوری‌های بازی GTA V که به سرعت در سراسر دنیای بازی‌های ویدیویی مورد توجه و استفاده قرار گرفت، توانایی کنترل چندین شخصیت مختلف در طول بازی است. در Grand Theft Auto V بازیکنان می‌توانند سه شخصیت مختلف را کنترل کنند و کارهای انجام شده در بازی را با استفاده از آن‌ها مدیریت کنند.

این ویژگی جذاب یکی دیگر از عناصر انقلابی راکستار در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود و از آن زمان تاکنون گیمرها، منتقدان و تمام صنعت را تحت تاثیر خود قرار داده است. در آینده نیز انتظار می‌رود که استفاده از چند شخصیت اصلی در بازی‌های ویدیویی به یک امر عادی تبدیل شود، زیرا بازیکنان به دنبال گزینه‌های بیشتر و تجربه فراگیرتری هستند. برای مثال بازی Call of Duty: Vanguard نیز به لطف راکستار قصد دارد با استفاده از همین سیستم عرضه شود.

در سری GTA خشونت آزاد است!


سری GTA

بازی‌های ویدیویی تاکنون به دلیل محتوای خشونت آمیز خود مورد انتقادات بسیار زیادی قرار می‌گرفتند. بازی‌هایی مانند Mortal Kombat و Doom به دلیل محتوا و گرافیک فوق‌العاده خشن خود مورد توجه قرار گرفته بودند. با این وجود، خشونت در بازی‌های سری GTA متفاوت‌تر از سایر بازی‌های بود.

اول از همه، خشونت این سری بسیار واقع بینانه است و کمتر کارتونی به نظر می‌رسد. در GTA قرار نیست با شمشیر‌های پلاسما جنگ ستارگان به شکار بیگانگان کارتون یا روبات‌ها بروید. بلکه باید با ماشین از روی سایر شخصیت‌های بازی رد شوید که آن‌ها نیز قصد کشتن شما را دارند. همچنین خشونت در سری GTA اغلب توهین آمیز است، برای مثلا اگر با یکی از NPCهای بازی نیز درگیر شوید، الفاظ رکیکی بین شما رد و بدل خواهد شد.

به صورت کلی می‌توان گفت در بازی‌های Grand Theft Auto هیچ محدودیتی برای خشونت وجود ندارد که تاکنون چنین چیزی را ندیده بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید