مرورگر فایرفاکس طی سه سال اخیر ۴۶ میلیون کاربر خود را از دست داده است. فایرفاکس به پایان کار خود نزدیک می‌شود؟

فایرفاکس

به تازگی یکی از کاربران ردیت با بررسی آمار کاربران مرورگر فایرفاکس (Firefox) متوجه یک روند نزولی قابل توجهی طی سه سال گذشته شده است. بر همین اساس، به نظر می‌رسد مرورگر مذکور از سه سال پیش تاکنون حدود ۴۶ میلیون کاربر خود را از دست داده.

تا پایان سال ۲۰۱۸، تعداد کاربران فعال فایر‌فاکس ۲۴۴ میلیون نفر بوده اما آمار سه ماه دوم ۲۰۲۱ عدد ۱۹۸ میلیون را نشان می‌دهد. با اینکه این عدد هم در مقیاس بزرگ تاثیرگذار به نظر می‌رسد، اما روند نزولی تعداد کاربران نمی‌تواند نشانه مطلوبی برای Mozilla باشد.

موزیلا در سال ۲۰۰۲ فایر‌فاکس را به عنوان جایگزین مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم با تمرکز بر حفاظت از حریم شخصی کاربران منتشر نمود. در سال ۲۰۰۸، این مرورگر میزبان بیش از ۳۰ درصد تمامی کاربران اینترنتی دنیا بود، Internet Explorer بیشترین سهم کاربران را داشت، و گوگل کروم هم هنوز روزهای اولیه خود را سپری می‌کرد.

فایرفاکس

اکنون، کروم با ۶۵ درصد بیشترین سهم بازار را در اختیار گرفته و فایر‌فا‌کس در کنار مایکروسافت Edge حدود ۳ درصد از کاربران را با خود نگه داشته‌اند. در هر حال کاهش محبوبیت این مرورگر باسابقه دلایل متعددی دارد. از عملکرد بسیار خوب گوگل کروم گرفته تا عدم ایجاد تغییرات چشم‌گیر مثبت در فا‌یر‌فا‌کس طی سال‌های اخیر.

مشخصا مرور‌گر فایرفاکس با وجد ۱۹۸ میلیون کاربر فعال قرار نیست یک شبه از صفحه روزگار محو شود اما این روند نزولی که طی دهه اخیر داشته نشان می‌دهد احتمالا تا چند سال دیگر شاهد حضور موزیلا و مرورگرش در بازار نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید