مروری بر عملکرد همه بازیگران جیمز باند – از بی‌اهمیت‌ترین تا دوست‌داشتنی‌ترین-همه مردان ۰۰۷

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار فیلم جدید جیمز باند یعنی فیلم No Time to Die اکران شد. این فیلم که آخرین هنرنمایی دنیل کریگ در نقش جیمز باند لقب می‌گیرد فعلا مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفته و به نظر می‌رسد که توانایی رقابت با بیست و چهار فیلم قبلی برای تبدیل‌شدن به بهترین فیلم را دارد. حدس و گمانه‌زنی درباره بازیگر بعدی جیمز باند از مدت‌ها پیش آغاز شده اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و مشخص نیست کدام بازیگر به عنوان مامور ۰۰۷ بعدی سینما به تیم بازیگران جیمز باند اضافه می‌شود.

اگرچه در ابتدا اعلام شد که لاشانا لینچ به عنوان مامور ۰۰۷ جدید معرفی شده اما در ادامه ثابت شد که لینچ بازیگر بعدی جیمز باند نیست. او براساس یک امر سنتی حداقل تا زمانی که جیمز باند بعدی معرفی می‌شود به عنوان مامور ۰۰۷ فعالیت می‌کند. به مناسبت اکران آخرین هنرنمایی دنیل کریگ در نقش مامور انگلیسی، فرصتی فراهم شده تا عملکرد همه بازیگران جیمز باند را مرور کنید. با ویجیاتو همراه باشید.

بی‌اهمیت‌ترین: جرج لازنبی

وقتی یک کارمند معمولی در یک اداره معمولی استخدام می‌شود، حداقل می‌داند که برای مدتی مشخص در شغل جدیدش حضور دارد. اما جرج لازنبی در شرایطی پیشنهاد هنرنمایی در نقش جیمز باند را پذیرفت که هیچ تصوری از آینده‌ کاری‌اش نداشت. او تنها بازیگر فرانچایز سینمایی جیمز باند است که فقط در یک فیلم مجموعه حضور داشته و این فیلم هم فیلم Her Majesty’s Secret Service لقب می‌گیرد. پس از آن که تهیه‌کنندگان فیلم‌های جیمز باند با کناره‌گیری ناگهانی شان کری مواجه شدند، هیچ بازیگری را پیدا نکردند که به اندازه جرج لازنبی در دسترس باشد.

هنرنمایی لازنبی در نقش جیمز باند نه‌تنها چنگی به دل نمی‌زد بلکه او اساسا برای نقش مامور ۰۰۷ هم مناسب به نظر نمی‌رسید. بنابراین وقتی فیلم Live and Let Die در سال ۱۹۷۳ اکران شد، راجر مورد جانشین جرج لازنبی شده بود. لازنبی در میان همه بازیگران جیمز باند جایگاه بی‌اهمیت‌ترین مامور ۰۰۷ را به دست می‌آورد.

فراموش‌شده‌ترین: پیرس برازنان

نادیده‌گرفتن آسیبی که پیرس برازنان به هویت جیمز باند وارد کرد پس از پانزده سال هنرنمایی دنیل کریگ در نقش این مامور دوست‌داشتنی اندکی آسان‌تر می‌شود. اما واقعیت آن است که امروز هیچکس مامور ۰۰۷ را با هنرنمایی پیرس برازنان به یاد نمی‌آورد. هیچ عنصری در فیلم‌های پیرس برازنان وجود ندارد که او را به یک جیمز ماندگار تبدیل کند. حتی تفنگ‌هایی که او در دست می‌گرفت هم فاقد جذابیت لازم بودند.

بسیاری از هواداران پیرس برازنان و افرادی که از هنرنمایی او در نقش جیمز باند دفاع می‌کنند، دلیل جالبی برای ضعیف‌بودن برازنان در نقش مامور ۰۰۷ دارند؛ فیلم GoldenEye به عنوان نخستین فیلم جیمز باند با هنرنمایی پیرس برازنان در حقیقت اولین فیلم فرانچایز ماجراجویی‌های مامور انگلیسی بود که توسط تهیه‌کننده اصلی این فرانچایز یعنی آلبرت بروکلی تهیه‌کنندگی نمی‌شد.

این فیلم توسط باربارا بروکلی (دختر آلبرت بروکلی) و مایکل جی ویلسون (پسرخوانده او) تهیه‌کنندگی شد. بنابراین هواداران پیرس برازنان و افرادی که از هنرنمایی او در نقش جیمز باند دفاع می‌کنند، مدعی می‌شوند که او بهترین گزینه موجود برای هنرنمایی در نقش مامور ۰۰۷ نبوده و نام‌های دیگری هم مطرح بوده‌اند که به لطف تغییر تیم تهیه‌کنندگی فیلم به حاشیه رفته‌اند. اما واقعیت آن است که آلبرت بروکلی هنرنمایی برازنان در نقش جیمز باند را تایید کرده بود.

با این حال نمی‌توان انکار کرد که چهار فیلم جیمز باند با هنرنمایی پیرس برازنان از متفاوت‌ترین فیلم‌های جیمز باند هستند. این چهار فیلم از ریشه‌های هالیوودی و کلیشه‌ای فیلم‌های جیمز باند فاصله گرفتند و هویتی جدید به مامور ۰۰۷ بخشیدند. اما حقیقت تلخی هم وجود دارد که پذیرش آن چندان دشوار نیست؛ پیرس برازنان مقام بی‌اهمیت‌ترین بازیگر میان همه بازیگران جیمز باند را به خودش اختصاص می‌دهد.

باسابقه‌ترین: راجر مور

راجر مور با هفت فیلم بالاتر از شان کانری با شش فیلم و دنیل کریگ با پنج فیلم به عنوان باسابقه‌ترین بازیگر میان همه بازیگران جیمز باند شناخته می‌شود. شش فیلم راجر مور در نقش جیمز باند با کارگردانی جان گلن ساخته شدند؛ کارگردانی بریتانیایی که به لطف تسلط خیره‌کننده‌اش روی صحنه‌های اکشن می‌توانست با مجموعه‌ای از دیدنی‌ترین سکانس‌ها به استقبال تماشاگران بیاید.

دقیقا به همین دلیل است که هفت فیلم راجر مور با هرج و مرج جذابی که به تصویر می‌کشیدند به یاد آورده می‌شوند. او در جریان این هفت فیلم سینمایی تقریبا هر چالشی را پذیرفت؛ راهی فضا شد، با کروکودیل‌ها جنگید و یک بمب هسته‌ای را خنثی کرد. فیلم‌های او سرگرم‌کننده و جذاب بودند اما در نهایت حرف‌های جدیدی برای مطرح‌کردن نداشتند. بنابراین هفت فیلم راجر مور در فرانچایز جیمز باند ارزش تماشای چندباره را ندارند و او صرفا باسابقه‌ترین بازیگر فرانچایز مامور ۰۰۷ لقب می‌گیرد.

تاثیرگذارترین: تیموتی دالتون

تنها دلیلی که تیموتی دالتون لقب بهترین بازیگر جیمز باند را تصاحب نمی‌کند، آن است که او فقط در دو فیلم این فرانچایز طولانی حضور پیدا کرد. اگر او فرصت بیشتری برای هنرنمایی در نقش جیمز باند داشت قطعا به محبوب‌ترین بازیگر این فرانچایز تبدیل می‌شد. اما متاسفانه این فرصت به دالتون نرسید. ماجرا با واکاوی علت جدایی او از نقش مامور ۰۰۷ غم‌انگیزتر هم می‌شود؛ در شرایطی که دو فیلم تیموتی دالتون مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفته بود به دلیل اختلافاتی که میان کمپانی مترو گلدن مایر و استودیوی Eon Productions شکل گرفت، دالتون از نقش جیمز باند خداحافظی کرد.

دالتون هنرنمایی در نقش جیمز باند را با فیلم The Living Daylights آغاز کرد و با فیلم Licence to Kill ادامه داد. هر دو فیلم دالتون از جذاب‌ترین فیلم‌های جیمز باند هستند که اقتباس‌هایی دقیق از کتاب‌های ایان فلمینگ لقب می‌گیرند. تاثیرگذاری او روی فرانچایز جیمز باند راه را برای دنیل کریگ گشود تا مامور ۰۰۷ به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های سینمای اکشن تبدیل شود. بنابراین تیموتی دالتون را باید تاثیرگذارترین بازیگر میان همه بازیگران جیمز باند معرفی کرد.

تیموتی دالتون درباره هنرنمایی‌اش در نقش جیمز باند می‌گوید:

جیمز باند مانند سوپرمن نیست. او یک ابرقهرمان نیست. شما نمی‌توانید با یک ابرقهرمان هم‌ذات‌پنداری کنید. چون در وجود آن ابرقهرمان ویژگی‌هایی وجود دارد که شما درون شخصیت خود نمی‌بینید. اما پس از مطالعه کتاب‌های ایان فلمینگ متوجه می‌شوید که می‌توانید با جیمز باند هم‌ذات‌پنداری کنید چون آسیب‌پذیر بود. جیمز باند یک ابرقهرمان بی‌نقص نیست. من می‌خواستم آسیب‌پذیری و نقاط ضعف جیمز باند را به تصویر بکشم. من می‌خواستم همان تصویری را ارائه دهم که ایان فلمینگ در کتاب‌هایش توصیف کرده بود.

به‌یادماندنی‌ترین: شان کانری

شان کانری یکی از بازیگران افسانه‌ای قرن بیستم بود که فرصت هنرنمایی در بیشتر از ۵۰ فیلم سینمایی را پیدا کرد. امروزه بسیاری از فیلم‌هایی که شان کانری در آن‌ها حضور پیدا کرده به عنوان بهترین عناوین قرن بیستم معرفی شوند. با این حال وقتی شان کانری در سال ۲۰۲۰ درگذشت، اهالی هنر هفتم از او به عنوان نخستین جیمز باند تاریخ سینما یاد کردند.

اگرچه شان کانری را باید به‌یادماندنی‌ترین بازیگر میان همه بازیگران جیمز باند دانست اما خودش مدعی بود که هنرنمایی‌های او در فیلم‌های مامور ۰۰۷ همه مردم را تحت تاثیر قرار داده است؛ البته به جز ایان فلمینگ [نویسنده کتاب‌های جیمز باند] که ظاهرا نقش‌آفرینی شان کانری را نپسندیده بود. دلیل این نپسندیدن هم واضح است.

شان کانری در شرایطی به عنوان قهرمان سینمایی رمان‌های ایان فلمینگ به این نویسنده وطن‌پرست معرفی شد که بخش قابل توجهی از فیلم Dr. No به عنوان نخستین فیلم جیمز باند ضبط شده بود. بنابراین نویسنده انگلیسی از این‌ که با بازیگر اصلی فیلمی که براساس رمان او ساخته شده اصلا آشنا نشده بود، ناراحت به نظر می‌رسید. با این حال کانری در شش فیلم جیمز باند به عنوان نقش اصلی حضور پیدا کرد و در یکی از فیلم‌ها هم به عنوان بازیگر افتخاری دیده شد.

جیمز باندی که شان کانری به تصویر کشید نه‌تنها یکی از جذاب‌ترین جیمز باندهای تاریخ سینما است بلکه در کنار بهترین شخصیت‌های تاریخ هنر هفتم هم قرار می‌گیرد. جذابیت جیمز باند با هنرنمایی شان کانری را باید در جذابیت‌های فردی جستجو کرد. او تلاش نمی‌کرد تا بیش از حد اغواکننده ظاهر شود و به همین دلیل شخصیت واقعی خودش را نشان می‌داد. شان کانری بدون هیچ تردیدی به‌یادماندنی‌ترین بازیگر میان همه بازیگران جیمز باند است.

بهترین: دنیل کریگ

فیلم‌هایی از فرانچایز جیمز باند که دنیل کریگ در آن‌ها نقش مامور ۰۰۷ را برعهده دارد، عناوینی سرگرم‌کننده، پیچیده و جذاب هستند که مضمونی تاریک و درگیرکننده دارند. اما آن‌چه دنیل کریگ را به بهترین جیمز باند تبدیل می‌کند، موفقیت سینمایی فیلم‌هایش نیست. دنیل کریگ لقب بهترین بازیگر میان همه بازیگران جیمز باند را دریافت می‌کند چون دستاوردهای خیره‌کننده‌ای در گیشه برای این فرانچایز به دست آورد. دستاوردهایی که به نظر نمی‌رسید در حد و اندازه یک فیلم جیمز باند باشند.

فیلم Skyfall با هنرنمایی دنیل کریگ و کارگردانی سم مندس به فروشی فراتر از یک میلیارد و صد میلیون دلار دست پیدا کرد؛ رقمی خیره‌کننده که این فیلم را با اختلافی فاحش نسبت به همه فیلم‌های جیمز باند به پرفروش‌ترین فیلم این فرانچایز تبدیل می‌کند. بخشی از این موفقیت را باید در تلاش‌ فیلم‌های دنیل کریگ برای بروزرسانی‌کردن و مدرن‌تر نشان‌دادن مامور ۰۰۷ جستجو کرد.

فیلم No Time to Die به عنوان آخرین هنرنمایی او در نقش جیمز باند در هشتمین روز ماه اکتبر به نمایش درآمد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این فیلم می‌تواند به افتتاحیه خیره‌کننده ۹۰ میلیون دلاری دست پیدا کند. بنابراین دنیل کریگ می‌تواند پس از نجات‌دادن جیمز باند از کلیشه‌ها به نجات‌‌دادن صنعت سینما از بحران اقتصادی ناشی از کرونا هم افتخار کند.

دیدگاهتان را بنویسید