معرفی طولانی‌ترین انیمیشن‌های سینمایی تاریخ

آثاری برای مخاطبان با حوصله

ساخت فیلم‌ها و برنامه‌های انیمیشنی بسیار وقت‌گیر است و مهارت و هزینه بالایی را هم می‌طلبد. تعداد زیادی از طراحان بازی‌ها، در پست‌های مختلف، صدها ساعت برای درست کردن آن کار می کنند. در انیمیشن های سنتی استاندارد و بیشتر انیمه‌ها به این شکل است که هر فریم از انیمیشن باید به وسیله دست کشیده شود. فیلمی که یک انیمیشن ۳۰ دقیقه ای را تشکیل می دهد، ۳۰۰۰۰ فریم جداگانه دارد!

معمولا ۱۰۰ نفر یا بیشتر فقط برای انیمیت کردن هستند و تعداد دیگری هم برای کار رنگ آمیزی با نرم افزار های کامپیوتری، اصلاح رنگ، خروجی تصویر، (رندر) بخش سه بعدی، کارگردان و تهیه کننده و … مشغول به کار هستند! هر فرد در هر روز ۱۰ الی ۱۵ فریم نقاشی می‌کند. بسته به سختی صحنه و تازه کار یا حرفه‌ای بودن فرد این عدد تا ۲۰ صحنه در روز هم می‌رسد. بنابراین بخاطر سختی‌های ساخت انیمیشن‌ها و مخصوصا انیمه‌های ژاپنی، معمولا مدت زمان آن‌ها کمتر از فیلم و سریال‌های عادی است.

بسیاری از انیمیشن‌ها و انیمه‌های کلاسیک و محبوب مانند Snow White and the Seven Dwarfs و Ghost in the Shell حتی به ۹۰ دقیقه هم نمی‌رسند و تعداد آثار انیمیشنی دو ساعته بسیار کم است. به عنوان مثال انیمه Evangelion: 3.0+1.01 Thrice Upon a Time که امسال اکران شد، با ۱۵۵ دقیقه جزو آثار کمیاب به شمار می‌رود، اما با این حال طولانی‌ترین انیمه همه دوران نیست.

در مقاله پیش رو به بیشتر به انیمه‌هایی که در سینما اکران شدند و بدون پخش در سینما یا تلویزیون تنها در نمایش خانگی منتشر شده‌اند، می‌پردازیم.

۱۰. The Tale Of The Princess Kaguya ـ ۱۳۷ دقیقه

انیمه‌ها

استودیو جیبلی بیشتر برای ساخت انیمه‌های طولانی (بالای دو ساعت) و دیگر آثار انیمیشنی و تبلیغاتی شناخته می‌شود. The Tale of the Princess Kaguya (افسانه شاهدخت کاگویا) با ۱۳۷ دقیقه طولانی‌ترین اثر این استودیو به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۳ به کارگردانی  ایسائو تاکاهاتا منتشر شد.

داستان این انیمه از یک داستان فولکلور ژاپنی به نام بامبوشکن الهام گرفته شده که با بودجه ۴۹,۳۰۰,۰۰۰ میلیون‌دلار پرهزینه‌ترین انیمه تاریخ لقب گرفته است. در این انیمه، ختر کوچکی توسط یک مزرعه‌دار و همسرش در میان نی‌زارهای بامبو پیدا می‌شود. با گذشت زمان دخترک تبدیل به جوانی جذاب می‌گردد که هر کسی را اسیر خود می‌سازد ولی در نهایت او باید با سرنوشت خویش روبه‌رو شود.

این فیلم همچنین برای رقابت در بخش بهترین فیلم‌های پویانمایی جایزه اسکار ۲۰۱۵ نامزد شده بود.

۹. Summer Days With Coo ـ ۱۳۸ دقیقه

انیمه‌ها

Summer Days With Coo تنها انیمه سینمایی به کارگردانی کییچی هارا است. هارا که سال‌های سال پس از کارگردانی بسیاری از ایپزودهای سریال انیمه‌ای Doraemon و فرانچایز Crayon Shin-Chan بلاخره تنها انیمه سینمایی خود را ساخت.

این انیمه اقتباسی از دو رمان ماسائو کوگوره است و داستان یک کاپای ۲۰۰ ساله (جانور افسانه‌ای در ژاپن) و تاثیر آن بر یک خانواده معمولی در حومه شهر را روایت می‌کند. Summer Days With Coo پس از آن که در سال ۲۰۰۷ در ژاپن اکران شد و مورد تحسین بسیاری قرار گرفت، سرانجام در سال ۲۰۲۰ و به همت شرکت توزیع‌کننده GKIDS در آمریکا نیز اکران شد.

۸. Odin: Starlight Mutiny ـ ۱۳۹ دقیقه

انیمه‌ها

Odin: Starlight Mutiny که با عنوان Odin: Photon Sailer Starlight هم شناخته می‌شود، در سال ۱۹۸۵ به کارگردانی تاکشی شیرادو و توشیو ماسودا اکران شد. این انیمه در واقع محصول استودیوی پونمایی ژاپنی به نام توشیو ماسودا است که قرار بود موفقیت فرانچایز Space Battleship Yamato را دوباره تکرار کند که در انجام آن شکست خورد.

توشیو ماسودا در جنبه‌های مختلفی از فیلم‌های Yamato کار کرده بود و داستان Odin: Starlight هم تاثیر مستقیمی از Space Battleship Yamato به کارگردانی لیجی ماتسوموتو، انیمه ساز مطرح ژاپنی، گرفته بود.

این انیمه در حقیقت قرار بود آغازگر سه‌گانه باشد که متاسفانه پس از شکست در باکس‌آفیس و نظرات منفی بسیار، برنامه‌های ساخت دنباله‌های آن به کل لغو شد.

۷. Violet Evergarden: The Movie ـ ۱۴۰ دقیقه

انیمه‌ها

Violet Evergarden: The Movie یکی از انیمه‌های استودیو کیوتو انیمیشن است که در این لیست جای گرفته. این فیلم در حقیقت به سرنوشت سرباز نوجوانی که به Auto Memory Doll تبدیل شده، می‌پردازد.

Violet Evergarden بر اساس لایت ناول‌‌های کانا آکاتسوکی و انیمه سریالی محبوب سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. این انیمه زیبا و غم‌انگیز، سال ۲۰۲۰ در ژاپن و ماه مارچ (۲۰۲۱) توسط کمپانی فانیمیشن در آمریکا اکران شد.

۶. Evangelion: 3.0+1.01 Thrice Upon A Time ـ ۱۵۵ دقیقه

انیمه‌ها

این انیمه به نوعی پایان بخش سری Rebuild of Evangelion و به طور کل تمام فیلم‌های اونگلیون است که در مارچ ۲۰۲۱ به کارگردانی هیدئاکی آنو منتشر شد.

Evangelion: 3.0+1.01 Thrice Upon a Time دو ساعت و ۳۵ دقیقه‌ است که در آن المان‌های اکشن، شخصیت‌های توسعه یافته، روانشناسی درونگرایانه و پایان‌‌های قدرتمند به چشم می‌خورد.

با توجه به اینکه طرفداران هشت سال برای اکران فیلم منتظر ماندند، آنو و سه کارگردان دیگر (کازویا تسوروماکی، کاتسویچی ناکایاما و ماهیرو مائدا) برای بزرگترین و بهترین پایان بندی ممکن تمام تلاش خود را انجام دادند.

۵. Sangokushi: The Distant Land ـ ۱۵۷ دقیقه

انیمه‌ها

The Romance of the Three Kingdoms که اولین فیلم از سه‌گانه انیمه Sangokushi محسوب می‌شود، در آمریکا با نام The Great Conquest شناخته شده که نخست از طریق نوارهای ویدویی و سپس به صورت DVD در دسترس مخاطبان قرار گرفت. نسخه اصلی آن که در سال ‍۱۹۹۲ منتشر شد، ۱۴۰ دقیقه است، اما دو دنباله دیگر این فیلم هم طولانی هستند.

!Sangokushi: The Yangtze Is Burning که در واقع دنباله دوم به حساب می‌آید، ۱۴۹ دقیقه و در آخر فیلم سوم که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد، ۱۵۷ دقیقه کامل است.

۴. The Tragedy Of Man ـ ۱۶۰ دقیقه

انیمه‌ها

The Tragedy Of Man تنها انیمیشن غیرژاپنی این لیست است که چهارمین و آخرین فیلم انیمیشنی مارتسل یانکوویچ، فیلم‌ساز و نمایشنامه نویس مجارستانی به حساب می‌آید. یانکوویچ بیشتر با فیلم انیمیشنی Son of the White Mare (پسر مادیان سفید) میان عاشقان فیلم در آمریکا شناخته می‌شود.

این انیمیشن حماسی فوق‌العاده بر اساس نمایشنامه ایمره ماداچ (اثری برجسته در ادبیات مجارستان) ساخته شده است. تراژدی انسان اگرچه برای خواندن در نظر گرفته شده‌بود، اما اولین اجرای آن در تئاتر ملی بوداپست در سال ۱۸۸۳ نمایشی موفقیت‌آمیز بود و امروزه نیز روی صحنه می‌رود.

درامی با شباهت نزدیک به فاوست گوته و تراژدی قابیل بایرون در ۱۵ پرده به گذشته و آینده بشر می‌پردازد. شخصیت‌های اصلی آن، آدم و حوا، در طول نمایش در کسوت شخصیت‌های مشهور تاریخی ظاهر می‌شوند. آنها سرنوشت غم‌انگیز بشریت را در مبارزه دائمی با لوسیفر بازی می‌کنند.

مبارزه آن‌ها، گرچه لزوما پیروز نیست، اما وسیله رستگاری آنان است.

۳. The Disappearance Of Haruhi Suzumiya ـ ۱۶۲ دقیقه

انیمه‌ها

The Disappearance Of Haruhi Suzumiya این انیمه پس از آنکه در سال ۲۰۱۰ اکران شد، با ۱۶۲ دقیقه، دومین فیلم طولانی در زمان خود لقب گرفته بود و دلیل روشنی هم برای آن وجود داشت.

این انیمه قرار بود ادامه دهنده داستان فصل دوم انیمه سریالی The Melancholy of Haruhi Suzumiya باشد که در از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در حال پخش بود. اما این اتفاق نیفتاد و بجای آن با داستان Endless Eight ادامه پیدا کرد.

خوشبختانه برنامه ساخت آن و افزایش بودجه، به شکلی پیش رفت که استودیو کیوتو انیمیشن موفق شد یکی از با کیفیت‌ترین انیمه‌ها را را بسازد.

۲.  Final Yamato ـ ۱۶۲ دقیقه

انیمه‌ها

انیمه تلویزیونی Space Battleship Yamato که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۵ پخش می‌شد، در آمریکا با عنوان Star Blazers شناخته می‌شود. با توجه به محبوبیتی که این مجموعه در میان مخاطبان پیدا کرده بود، انتظار ساخت مجموعه فیلم‌های بلاک‌باستر بر اساس آن اتفاق دور از انتظاری نبود.

اولین فیلم Yamato در سال ۱۹۷۷ بر اساس سریال تلویزیونی محبوب ساخته شد که دنباله‌های او دقیقا مثل عنوان اصلی و بسیار طولانی بودند. Farewell to Space Battleship Yamato با ۱۵۱ و Be Forever Yamato با ۱۴۵ دقیقه از جمله دنباله‌های طولانی این فرانچایز هستند.

اما نسخه گسترش یافته Final Yamato با مدت زمان ۱۶۳ دقیقه در گذشته رکورد طولانی‌ترین انیمه سینمایی را به خود اختصاص داده بود.

۱. In This Corner (And Other Corners) Of The World ـ ۱۶۸ دقیقه

انیمه‌ها

بعد از ۳۶ سال، سرانجام نسخه گسترش‌یافته Final Yamato رکورد خود را به طولانی‌ترین انیمه سال ۲۰۱۹، یعنی In This Corner (and Other Corners) of the World (نسخه کارگردان) داد.

این نسخه در سال ۲۰۱۹ اکران شد و حدود ۳۰ دقیقه به ورژن اصلی آن که به کارگردانی سوناو کاتابوچی در سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود، اضافه کرد. داستان این انیمه درام درباره زندگی در حومه خارج از هیروشیما و در سال‌هایی است که بمباران اتمی علیه ژاپن و شهر هیروشیما انجام گرفت.

این انیمه که این برنده جایزه از استودیو ژاپنی ماپا شده، ارزش زمانی که برای تماشایش می‌گذارید، دارد.

دیدگاهتان را بنویسید