منظور از گرافیک مجتمع یا IGP چیست؟

جایگزین ارزان قیمت کارت گرافیک مستقل، اما نه برای گیمرها

احتمالا در خرید لپ تاپ یا برخی از پردازنده‌های مرکزی، عبارت گرافیک مجتمع یا IGP را شنیده‌اید. این عبارت اشاره به CPUهایی دارد که در ساختار داخلی خود پردازنده‌های گرافیکی سبکی نیز دارند.

گرافیک مجتمع یا IGP چیست؟


امروزه بسیاری از پردازنده‌های مرکزی یا همان CPUها به همراه تراشه‌های گرافیکی داخلی عرضه می‌شود. زمانی که پردازنده مرکزی شما مجهز به گرافیک مجتمع یا IGP (مخفف Integrated Graphics Processor) باشد، برای اجرای سیستم نیازی به تهیه کارت گرافیک مجزا نخواهید داشت.

البته این بدان معنا نیست که به واسطه‌ی گرافیک مجتمع قادر خواهید بود بازی‌ها را با کیفیت اجرا کنید، اما تا حد قابل قبولی می‌تواند نیازهای یک کاربر خانگی را برطرف نماید. CPUهای مجهز به گرافیک مجتمع به صورت گسترده در لپ تاپ‌های سبک به عنوان جایگزنی برای کارت گرافیک به کار برده می‌شوند.

در برخی موارد نیز این پردازنده‌ها در کنار کارت گرافیک عرضه می‌شوند تا بدین صورت کاربر حق انتخاب بین منابع لپ تاپ خود را داشته باشد. علاوه براین پردازنده‌های دسکتاپ دو تولید کننده‌ی بزرگ اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) نیز در مدل‌های همراه با گرافیک مجتمع عرضه می‌شوند. این مدل‌ها معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند.

گرافیک مجتمع یا IGP مناسب گیمرهاست؟


با وجود پیشرفت پردازنده‌های مجتمع گرافیکی همچنان این دسته از تجهیزات آن چنان کارآمد نیستند که توانایی اجرای باکیفیت بازی‌های ویدئویی سنگین را داشته باشند. در واقع CPUهای مجهز به گرافیک مجتمع به صورت غالب جایگزینی است مقرون به صرفه برای کاربران خانگی که احتیاجی به رندرهای سنگین گرافیکی (در بازی و نرم افزار) ندارند.

اما همچنان برخی از مدل‌ها، به خصوص پردازنده‌های APU ای‌ام‌دی می‌توانند نسبت به قیمت، عملکرد مناسبی ارائه دهند. با این وجود جایگزنی کامل این دسته از پردازنده‌ها به جای کارت گرافیک‌ها پیشنهاد نمی‌شود.

چطور متوجه شویم CPU مجهز به گرافیک مجتمع‌ست؟


این ویژگی معمولا برای لپ تاپ‌ها در بخش مشخصات قید می‌شود. در مورد کامپوننت‌های مستقل، می‌توان گفت کمابیش تمامی CPUهای اینتل مجهز به گرافیک مجتمع هستند. این موضوع برای غالب پردازندهای این شرکت صادق است مگر اینکه در نام گذاری مدل پردازنده، پسوند الفبایی F ذکر شده باشد.

این موضوع برای پردازنده‌های ای‌ام‌دی کمی متفاوت است، چرا که این شرکت اصلا از عبارت IGP برای CPUهای خود استفاده نمی‌کند. کمپانی ای‌ام‌دی پردازنده‌های مشترک خود را APU می‌نامد که البته چیزی متفاوت‌ اما با کاربرد کمابیش یکسان‌ند.

واحد پردازشی شتاب یافته یا APU (مخفف Accelerated Processing Unit) در واقع تراشه‌ای متشکل از اجزای CPU و GPU است. این واحد پردازشی که اولین بار توسط ای‌ام‌دی تولید شد، یک سیستم یکپارچه است که علاوه بر پردازش داده‌ها توانایی رندر تصاویر گرافیکی را نیز دارد.


واحد پردازشی شتاب یافته یا APU

هدف از ساختن واحد پردازشی شتاب یافته یا APU، ارتباط ساده و سریع تراشه های CPU و GPU با هم است. این امر منجر به قدرت پردازش زیاد و افزایش کارایی APU می‌شود. این دسته از پردازنده‌ها از حیث عملکرد قابل قیاس با CPUهای همراه با گرافیک مجتمع اینتل نیستند و بهه علت عملکرد به مراتب بالاتر، قیمت بسیار بیشتری نیز دارند.

اما در نهایت این واحدهای پردازشی به دلیل قدرت پردازش کمتر نسبت به پردازنده‌های مستقل، غالبا در دستگاه‌های کوچک و یکپارچه‌ای نظیر تبلت، گوشی، کامپیوترهای همراه و یا کنسول‌های پرتابل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید