۱۰ انیمیشن فرانسوی که باید ببینیم، از Arcane تا Totally Spies!

بله، Arcane فرانسوی است!

ممکن است بپرسید چرا رفتیم سراغ انیمیشن فرانسوی؟ ما معمولاً انیمیشن‌ها را تولیدات کشورهایی مثل آمریکا یا ژاپن می‌دانیم. به هر حال، کمپانی‌هایی مثل دیزنی، دریم‌ورکس (DreamWorks)، استودیو جیبلی (Studio Ghibli) و توئی انیمیشن (Toei Animation) بسیار قدرتمند هستند و انیمیشن‌های سینمایی و تلویزیونی محبوبی را خلق کردند. اما زمان آن فرا رسیده که به توانایی‌های کشور دیگری در دنیای انیمیشن بپردازیم.

استودیوهای انیمیشن در فرانسه موفق به ساخت کارتون‌های محبوب بسیاری شدند. خیلی وقت است که آن‌ها این کار را شروع کرده‌اند. پیش از آنکه هیچ کدام از ما وجود داشته باشیم. در واقع مردی فرانسوی به نام امیل کول (Émile Cohl) اولین نقاشی متحرک را با ساختن انیمیشن Fantasmagorie در سال ۱۹۰۸ آغاز کرد. پس، برای بزرگداشت تاریخ پربار پویانمایی در فرانسه، نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ انیمیشن‌ فرانسوی که تماشای آن‌ها قطعاً لذت بخش خواهد بود.

Astérix (۱۹۶۷ -)

انیمیشن استریکس در بریتانیا

استریکس (Asterix) شاید معروفترین کمیک بوک فرانسوی در تاریخ باشد. اولین سری از این کمیک اولین بار در مجله Pilote در سال ۱۹۵۹ انتشار یافت که تا امروز ادامه دارد. داستان جنگجویی اهل گُل به نام استریکس و دوستانش را به تصویر می‌کشد که در حال نبرد با جمهوری روم هستند. این کمیک موفقیت عظیمی کسب کرد. در نتیجه همین موفقیت فیلم‌های سینمایی، بازی‌های تخته‌ای، ویدیویی و یک شهربازی بر اساس این کمیک بوک ساخته شد.

اولین فیلم استریکس سال ۱۹۶۷ اکران و پس از آن فیلم‌های بسیار دیگری حول محور این شخصیت مجبوب ساخته شد. سه انیمیشن فرانسوی The Twelve Tasks of Asterix، Asterix and Cleopatra و Asterix in Britain از تحسین شده‌ترین انیمیشن‌های این کمیک بوک هستند و هر کدام برای طرفداران انیمیشن جالب توجه خواهند بود. اگر این سه فیلم برای شما کافی نبود، جای نگرانی نیست چرا که نتفلیکس برنامه دارد انیمیشن جدیدی از استریکس در سال ۲۰۲۳ پخش کند.

ماجراهای تن تن (۱۹۹۱ – ۱۹۹۲)

ماجراهای تن‌تن

مثل استریکس، ماجراهای تن‌تن هم کمیک بوک بسیار محبوبی است. تن‌تن به دست کاریکاتوریستی بلژیکی به نام هرژه (Hergé) ساخته و پرداخته شد. داستان تن‌تن، خبرنگاری جوان را دنبال می‌کند که همراه با سگش به نام اسنویی و دوست صمیمی خود کاپتان هدوک دور دنیا سفر می‌کند. از این کتاب کمیک دو سریال کارتونی ساخته شد اما ماجراهای تن‌تن سال ۱۹۹۱ بازخورد بهتری داشت.

این سریال توسط کمپانی انیمیشن فرانسوی Ellipse و کمپانی کانادایی Nelvana ساخته و نوشته شد. در این سریال از داستان ۲۱ کتاب تن‌تن وفادارانه استفاده شد. اگر شما تازه با تن‌تن آشنا شدید یا از طرفداران پر و پا قرص آن هستید، از تماشای ماجراهای تن‌تن پشیمان نخواهید شد.

Rupert (۱۹۹۱ – ۱۹۹۷)

انیمیشن فرانسوی روپرت

روپرت (Rupert) انیمیشن فرانسوی دیگری است که بر اساس کمیک بوک ساخته شده. ماری تورتل (Mary Tourtel) در سال ۱۹۲۰ Rupert Bear را ساخت. این کمیک ماجراهای خرسی است که به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کند. با اینکه این کمیک در اصل بریتانیایی است، کمپانی انیمیشن فرانسوی Ellipse و کمپانی کانادایی Nelvana که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم این کارتون را ساختند. این سریال تا سال ۱۹۹۷ پخش شد و ۶۵ داستان از کمیک را به تصویر کشید. شاید کودکان از این انیمیشن لذت بیشتری ببرند، اما نگذارید این نکته شما را از دیدن آن منصرف کند.

Oggy and the Cockroaches (۱۹۹۸ -)

انیمیشن آگی و سوسک‌ها

می‌توانید آگی و سوسک‌ها (Oggy and the Cockroaches) را به عنوان نسخه فرانسوی تام و جری در نظر بگیرید. این برنامه تلویزیونی با کمدی بزن‌بکوپ (اسلپ‌استیک) و در اکثر موارد صامت خود، داستان گربه‌ای به نام آگی را به تصویر می‌کشد. آگی سعی می‌کند زندگی ساده و راحتی داشته باشد. تلویزیون ببیند و کارهای خانه را انجام دهد. اما روزهایش همیشه با حضور سه سوسک شیطان خراب می‌شود.

آگی و دوستانش دائماً‌ درگیر گند کاری‌های این سه سوسک هستند که با انیمیشنی خاص و سرگرم کننده به تصویر کشیده می‌شود. یکی از نکات منحصر به فرد آگی و سوسک‌ها طراحی خاص آن است. هر قسمت از این انیمیشن فرانسوی از استایل‌های طراحی‌ مختلف تشکیل می‌شود که همیشه به جذابیت آن می‌افزاید. اگر تا به حال آگی را ندیده‌اید می‌توانید بعضی از قسمت‌های آن را در پیج رسمی این کارتون در یوتیوب ببینید.

Totally Spies! (۲۰۰۱ -)

سریال Totally Spies!

با اینکه شخصیت‌های Totally Spies در بورلی هیلز زندگی می‌کنند، این انیمیشن فرانسوی است. داستان سم، کلوور و الکس، سه دختر نوجوان را دنبال می‌کرد که برای گروهی بشر دوست به عنوان ماموران مخفی کار می‌کنند. این سه باید در کنار مامور مخفی بودن با مشکلات معمول نوجوان بودن نیز دست و پنجه نرم کنند. این برنامه تلویزیونی در ابتدا برای مخاطبان دختر ساخته شده بود اما پس از پخش سازندگان متوجه شدند که درصد مخاطبان دختر و پسر یکسان است.

فهمیدن دلیل موفقیت این برنامه چندان سخت نیست. داستان‌های جالب، اکشن هیجان انگیز و شخصیت‌های بسیار دوست داشتنی Totally Spies را کاملاً دلربا می‌کند. این انیمیشن شش فصل داشت اما در حال حاضر فصل هفتم آن نیز در دست ساخت است. پس اگر تا به حال Totally Spies را ندیده‌اید، امروز بهترین فرصت است و بدانید و آگاه باشید که سری سه‌بعدی جدیدی از این سری نیز در حال ساخت است.

(Code Lyoko (۲۰۰۳ – ۲۰۰۷

انیمیشن Code Lyoko

استایل انیمیشن دهه ۲۰۰۰ در کد لیوکو (Code Lyoko) فریاد می‌کشد. این انیمیشن فرانسوی توسط توماس رومان (Thomas Romain) و تانیا پالومبو (Tania Palumbo) ساخته شد و با ۹۷ قسمت و ۴ فصل به پایان رسید. کد لیوکو داستان چهار دوست را روایت می‌کند. آن‌ها با هوش مصنوعی خبیثی به نام زانا (Xana) می‌جنگند. زانا موجودی بی‌نهایت قدرتمند است و این توانایی را دارد که هم دنیای واقعی و هم دنیای مجازی لیوکو را تحت سلطه خود بگیرد.

در طول سریال کد لیوکو، این چهار دوست در کنار هم رازهای زانا را کشف می‌کنند و پی در پی دنیا را از نابودی نجات می‌دهند. این سریال به خاطر ادغام انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی (دنیای واقعی دوبعدی و دنیای مجازی لیوکو سه‌بعدی) باارزش است.

W.I.T.C.H (۲۰۰۴ – ۲۰۰۶)

W.I.T.C.H با سری کمیک بوک‌های ایتالیایی حیاتش را آغاز کرد اما خیلی زود توسط کمپانی انیمیشن فرانسوی SIP به سریال تلویزیونی تبدیل شد. کمپانی والت دیزنی نیز در ساخت این انیمیشن دست دارد. این برنامه تلویزیونی از ژانر ژاپنی دختر جادویی شدیداً الهام گرفت و از استایل طراحی انیمه‌ استفاده کرد. داستان W.I.T.C.H گروهی از دختران نوجوان را دنبال می‌کند که از قدرت‌های خود برای نجات دادن دنیا استفاده می‌کنند.

بر خلاف اسم این انیمیشن، هیچ کدام از شخصیت‌ها جادوگر نیستند. حداقل نه به تعریف سنتی آن. W.I.T.C.H اسم خود را از حروف اول نام‌های شخصیت‌های داستان می‌گیرد. به طور کلی، این سریال داستان‌ها و صحنه‌های اکشن جالب و هیجان انگیزی ارائه می‌دهد که برای کودکان (و همینطور بسیاری از بزرگسالان) جذاب خواهد بود.

Wakfu: The Animated Series (۲۰۰۸ -)

سریال Wakfu: The Animated Series

این انیمیشن براساس بازی ام‌ام‌اوآرپی‌جی (بازی نقش‌آفرینی برخط چندنفره گسترده) به نام Wakfu ساخته شده است. البته، این انیمیشن بسیار قبل‌تر از پخش رسمی بازی روی آنتن رفت. Wakfu یکی از بهترین اقتباس‌ها از بازی ویدیویی و به طور کل سریال فوق‌العاده‌ای است. داستان سریال حول محور پسر بچه‌ای به نام یوگو است که سعی دارد با قدرت جادویی خود خانواده‌اش را پیدا کند.

با محیط فانتزی سرگرم کننده، داستانی گیرا و شخصیت‌های جالب، گم شدن در دنیای این انیمیشن کار راحتی است. اگر Wakfu را ندیده‌اید، حتماً به سراغش بروید. فصل چهارم و نهایی آن در حال حاضر در دست ساخت است.

Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir (۲۰۱۵-)

انیمیشن Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir

لیدی‌باگ و کت نوآر (Ladybug and Cat Noir) شاید به اندازه واندر وومن یا بتمن معروف نباشند اما به قهرمان‌های مهمی تبدیل شده‌اند. انیمیشن Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir یکی از معروفترین نمونه‌های انیمیشن فرانسوی از دهه ۲۰۱۰ میلادی است. این سریال داستان مارینت دوپن چنگ و آدرین آگرست، دو دختر نوجوان فرانسوی است که به ابرقهرمانانی با نام‌های لیدی‌باگ و کت نوآر تبدیل می‌شوند.

احساسات رمانتیک شخصیت‌ها در این داستان و علاقه‌ای که به یکدیگر دارند از نکاتی است که این ابرقهرمانان را به چالش می‌کشد، چرا که آن‌ها از شخصیت‌های واقعی یکدیگر با خبر نیستند. انیمیشن Miraculous اکشن و داستانی قوی و عاطفی دارد که بدون شک دیدنی و سرگرم کننده خواهد بود.

Arcane (۲۰۲۱ -)

Arcane انیمیشن تحسین شده نتفلیکس

بله، درست حدس زدید. انیمیشن تحسین شده نتفلیکس، Arcane توسط کمپانی فرانسوی ساخته شده است. این سریال بر پایه بازی پرطرفدار لیگ افسانه‌ها محصول شرکت رایت گیمز ساخته شده و تقابل دو خواهر، جینکس و وای را به تصویر می‌کشد. Arcane بازخورد بسیار خوبی هم از سمت طرفداران و هم از سمت منتقدین دریافت کرد و توانست به دل کسانی که هرگز لیگ افسانه‌ها را بازی نکردند بنشیند.

انیمیشن، دوبلاژ و داستان همگی به بهترین شکل انجام شده‌اند و این سریال به سرعت برای فصل دوم تمدید شد. در حق خودتان لطف کنید و Arcane را تماشا کنید. نمونه‌ای دیگر از انیمیشن خارق‌العاده فرانسوی.منبع: Collider

دیدگاهتان را بنویسید