۱۰ بازی اکشن برتر که همین حالا می‌توانید تجربه کنید

آدرنالین خون را بالا ببرید

بازی‌های ویدیویی همیشه در حال تکامل هستند و به تبع آن، ژانرها و سبک‌ها نیز دست‌خوش تغییر می‌شوند. یکی از سبک‌های محبوب و همه‌گیر، ژانر اکشن است که دیگر چیزی بیشتر از تیراندازی چشم‌بسته است و المان‌های مختلفی را از دیگر ژانرها به قرض گرفته است.

لیست پیش‌رو قرار است شما را با ۱۰ بازی اکشن برتر که «همین حالا» روی دور هستند و می‌توانید تجربه کنید آشنا سازد. این فهرست اصلا قصد مرور ۱۰ بازی اکشن برتر تاریخ یا نسل را ندارد، پس اگر عناوینی مثل دارک سولز یا دووم را در لیست ندیدید، اصلا شوکه نشوید، چون لیست قرار است صرفا عناوین جدیدی که در یک سال اخیر منتشر شده‌اند را به شما معرفی کند.

Deathloop


چند هفته‌ی پیش شاهد عرضه جدیدترین بازی استودیوی خلاق آرکین لیون، یعنی Deathloop بودیم. این بازی مثل تمام آثار قبلی استودیو دست بازیکن را کاملا باز می‌گذارد تا هر طور که می‌خواهد تجربه‌اش از Deathloop را رقم بزند: می‌توانید هر کسی که در نقشه وجود دارد را بکشید و با قدرت‌های ماورائی کُلت که یادآور کورو آتانوی دوست‌داشتنی از دیزانرد هم هست در بازی قتل عام راه بیندازید؛ یا هم می‌توانید بدون دیده شدن و مثل یک نینجا دشمنان را از پا درآورید و بازی را مخفیانه تمام کنید.

محتوای دث‌لوپ با توجه به ژانرش واقعا زیاد است و حتی قصه‌ها و فعالیت‌های جانبی هم در نقشه جاگذاری شده‌اند تا بازیکن فقط با داستان اصلی سرگرم نشود. بدون شک Deathloop یکی از بهترین عناوین اکشنی است که هم‌اکنون می‌توانید سراغش بروید و با پلی‌استایل‌های مختلف ساعات زیادی را در جهانش بگذرانید. این عنوان برای پلی‌استیشن 5 و رایانه‌های شخصی در دسترس است. نقد و بررسی ویجیاتو از Deathloop را از طریق این لینک بخوانید.

Ghost of Tsushima Director’s Cut


گوست آو سوشیما با عرضه در سال ۲۰۲۰ توانست توجهات زیادی به خود جلب کند و به سرعت تبدیل شد به یکی از محبوب‌ترین انحصاری‌های PS4. این عنوان با ترکیب مبارزات نفس‌گیر و جذابیت‌های بصری، بازیکن را به ژاپنِ دوره‌ی حمله‌ی مغول‌ها می‌برد و اجازه می‌داد در قالب یک سامورایی دیروز و شبح امروز، به مبارزه با اشغالگران بپردازد.

تقریبا یک سال بعد از عرضه بازی اصلی، ویرایش کارگردان گوست آو سوشیما هم با پسوند Director’s Cut منتشر شد که هم‌اکنون بهترین راه برای تجربه‌ی گوست آو سوشیماست. ویرایش کارگردان علاوه بر افزودن محتوای جدید به بازی اصلی، جزیره ایکی را هم به خط داستانی اضافه کرده که گرچه خیلی طولانی نیست، اما قطعا ارزش تجربه دارد و می‌تواند همراه با بخش مولتی‌پلیر، ساعات زیادی شما را همراه با دوستان‌تان سرگرم نگه دارد. گوست آو سوشیما دایرکترز کات برای کنسول‌های پلی‌استیشن در دسترس است.

Hades


ژانر روگ‌لایک خیلی بین عامه‌ی گیمرها هوادار ندارد، اما هیدیز کاری کرد که حتی محافظه‌کارترین بازیکن هم فرصتی به این عنوان بدهد و یکی از بهترین اکشن‌های عمرش را تجربه کند. بازی هیدیز که توسط تیم سوپرجاینت گیمز ساخته شده، قصه‌ی زگریس، پسر خدای دنیای مردگان در یونان باستان را روایت می‌کند که قصد دارد از قلمروی پدر بیرون رفته و زندگی جدیدی در سطح زمین بیابد.

هیدیز در زمان عرضه فقط برای نینتندو سوئیچ و رایانه‌های شخصی در دسترس بود، اما چند ماه پیش اکس‌باکس و پلی‌استیشن هم میزبان هیدیز شدند و الان افراد خیلی بیشتری قادر به تجربه این عنوان ناب هستند. هیدیز با ترکیب اکشن، داستان و روایت مثال‌زدنی و البته موسیقی متن محشر می‌تواند تا ساعات خیلی طولانی شما را مشغول خود نگه دارد؛ پس اصلا این فرصت را از دست ندهید و هر پلتفرمی که دارید و دلتان یک اکشن هیجان‌انگیز می‌خواهد، هیدیز را تجربه کنید.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales


Marvel’s Spider-Man: Miles Morales از آن بازی‌هایی است که اگر توانایی‌اش را داشته‌ باشید، «حتما» باید روی PS5 تجربه کنید. اگر به هر دلیلی –گران بودن یا پیدا نشدن کنسول– قادر به این کار نباشید، تجربه بازی روی پلی‌استیشن 4 هم خالی از لطف نیست، ولی یادتان باشد که بهترین کار ممکن، این است که با استفاده از قدرت پلی‌استیشن 5 به تجربه این عنوان بنشینید.

گرچه خط داستانی مایلز مورالز نسبت به بازی اصلی بسیار کوتاه‌تر است، اما قدرت‌های مایلز و انعطاف‌پذیری گیم‌پلی با توجه به همان قدرت‌ها، باعث خلق لحظات حماسی و جذابی می‌شود که اصلا دلتان نمی‌خواهد از دست بدهید. تار انداختن در هوای برفی شهر هم که لذت خاص خودش را دارد و وصفش در کلمات ممکن نیست. اسپایدرمن مایلز مورالز هم‌اکنون برای کنسول‌های پلی‌استیشن در دسترس است.

Kena Bridge of Spirits


کنا بریج آو اسپیریتز عنوانی اکشن و پلتفرمر است که حس و حال عناوین کلاسیک این سبک را دارد. شما در این اثر کنترل دختری با اسم کنا را بر عهده دارید که راهنمای روح است و وظیفه دارد سرزمینی زیبا را از شر شیاطین و آلودگی‌ها پاک کند. مبارزات سریع و حملات متنوع، باعث می‌شوند این عنوان بتواند در زمینه اکشن حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و در کنار معماهای سرگرم‌کننده، پکیجی کامل از یک عنوان اکشن برای بازیکن به ارمغان بیاورد.

البته شما در این مسیر تنها نیستید و موجودات بامزه‌ای که Rot نام دارند به کنا کمک می‌کنند تا حواس دشمن پرت شود و دختر نیز از این فرصت برای حملاتی سهمگین استفاده کند که کار دشمنش را یک‌سره می‌کند. باس‌فایت‌های بازی فوق‌العاده چالشی هستند و به دقت و مهارت زیادی احتیاج دارند که با دوال‌سنس پلی‌استیشن 5 به هیجان دو چندان هم تبدیل می‌شود و می‌تواند خون را در رگ‌هایتان به جریان بیندازد. Kena Bridge of Spirits هم‌اکنون برای رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن 4 و 5 در دسترس است.

Metroid Dread


مرکوری استیم را احتمالا با عناوینی مثل کسلوانیا لردز آو شدو یا Metroid Samus Returns می‌شناسید؛ این استودیو امسال هم بازی جدیدی از مجموعه متروید را توسعه داد که چند هفته پیش منتشر شد و با استقبال گرم مخاطبین و منتقدان رو‌به‌رو شد. اگر بخواهم Metroid Dread را در ۲ کلمه توصیف کنم، می‌توانم بگویم اکشن خالص. این بازی جوری آدرنالین خون را بالا می‌برد و مبارزات نفس‌گیری دارد که گاهی اوقات از شدت استرس به لرزه خواهید افتاد.

متروید درِد علاوه بر هیجان زیادش، دشواری بالایی هم دارد و اصلا نباید انتظار تجربه‌ای ساده و بدون برنامه داشته باشید. ساموس این بار قوی‌تر از گذشته، به مصاف دشمنانی می‌رود که مثل خودش قوی‌تر شده‌اند و می‌خواهند به هر قیمتی او را از پا درآورند. پلتفرمینگ بازی فوق‌العاده است و در کنار سرعت بالا و طراحی بی‌نظیر مراحل کاری می‌کند که گذر زمان را احساس نکنید. Metroid Dread هم‌اکنون به شکل انحصاری برای نینتندو سوئیچ قابل خرید و بازی است.

Ratchet & Clank: Rift Apart


اغلب عناوینی که در مقاله شاهدشان هستید از قدرت دستگاه‌های جدید حداکثر استفاده را می‌کنند که Ratchet & Clank: Rift Apart نیز قطعا از این قاعده مستثنی نیست. با اینکه هیچ چیز جدیدی در مورد پریدن و دویدن در این بازی وجود ندارد، اما جلوه‌های بصری رچت اند کلنک و نبود حتی یک ثانیه لودینگ به‌قدری برجسته است که قطعا شما را جذب خود خواهد کرد.

رچت اند کلنک ریفت آپارت فوق‌العاده سرگرم‌کننده است و می‌تواند ساعت‌ها شما را با خود همراه کند. اکشن بازی هم با جلوه‌های کارتونی ترکیب شده تا تجربه‌ای مفرح و لذت‌بخش برای کاربر به ارمغان بیاورد. استفاده از قدرت‌های دوال‌سنس هم حس ماجراجویی را بیش از پیش می‌کند و در طول سفر شما به دنیاهای مختلف، همیشه قادر به شگفت‌زده کردن‌تان است. این عنوان هم‌اکنون به شکل انحصاری برای پلی‌استیشن 5 در دسترس است.

Returnal


استودیوی Housemarque توانست با جدیدیترین بازی خود یعنی ریترنال کاری کند که یک اکشن آرکید، تبدیل به عنوانی رازآلود و فضایی شود، و در عین حال حس روگ‌لایت را هم حفظ کرده و عملا پکیجی کامل تحویل مخاطب دهد. ریترنال از بهترین بازی‌های سال است که مخلوطی از ژانرهای مختلف می‌باشد اما بیش از همه اکشن بازی است که به چشم می‌آید.

اتمسفر سنگین بازی و طراحی فوق‌العاده‌ی سیاره‌ی ناشناخته، باس‌های مخوف و چالش‌های دشوار و البته لذت‌بخش، دست به دست هم داده‌اند تا ریترنال تبدیل به یکی از بهترین عناوین اکشنی شود که می‌توانید همین الان به تجربه‌اش بنشینید. قابل ذکر است که این اثر فعلا انحصاری پلی‌استیشن 5 است و احتمال کوچکی هم وجود دارد که بازی در آینده‌ای نامشخص برای رایانه‌های شخصی منتشر شود.

Ori and the Will of the Wisps


اوری عنوانی پر شده از اکشن‌ و معماهای جذاب است که انگار داخل یک بوم نقاشی طراحی شده‌اند؛ جلوه‌های بصری بازی چشمان شما را از آن خود خواهند کرد و یکی از بهترین تجربه‌های چند سال اخیرتان را رقم خواهند زد. بازی‌های زیادی نیستند که در همه‌ی بخش‌های گیم‌پلی و داستان‌گویی استادانه کار کرده باشند، اما Ori and the Will of the Wisps که شاید پرچمدار مترویدوانیاهای عصر جدید باشد، توانسته تمام این کارها را بکند و تجربه‌ای کامل در اختیارتان قرار دهد.

قصه‌ی Ori را هم به‌خاطر ظاهر کارتونی‌اش دست کم نگیرید. این بازی می‌تواند یکی از احساسی‌ترین داستان‌هایی باشد که در سالیان اخیر در بازی‌های ویدیویی دیده‌اید. ماجراجویی اوری نسبت به نسخه قبلی تکامل زیادی یافته و حتی ماموریت‌های جانبی نیز به بازی اضافه شده اند تا کاربر صرفا با داستان اصلی سرگرم نشود. Ori and the Will of the Wisps برای رایانه‌های شخصی، نینتندو سوئیچ و کنسول‌های اکس‌باکس در دسترس است.

Far Cry 6


شاید فارکرای 6 بهترین نسخه‌ی این مجموعه نباشد، اما نمی‌توان منکر وجود لحظات پر از هیجان و دیوانگی خاص همیشگی فارکرای در این بازی بود. شما که در قالب یکی از مبارزان آزادی‌خواه با نام دنی روخاس مقابل دیکتاتوریِ آنتون کاستیو ایستاده‌اید، قادر به استفاده از راه‌های زیادی برای از پا در آوردن دشمنان‌تان خواهید بود. چه با خروس و سگ و تمساح، و چه با اسلحه‌ای که سی‌دی شلیک می‌کند، همه در خدمت شما هستند تا اکشن منحصر به‌فرد خود را خلق کنید و جزیره‌ی یارا را نجات دهید.

داستان فارکرای که پر شده از اشارات سیاسی خیلی جذاب نوشته نشده و نمی‌تواند بهترین بخش بازی نامیده شود، اما این شانس را به خودتان و به بازی بدهید تا حداقل از اکشن زیبای فارکرای 6 در گیم‌پلی لذت ببرید و ساعاتی را در دنیای پر از هرج و مرج یوبیسافت سر کنید. این عنوان برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم و رایانه‌های شخصی در دسترس است.

نظر شما در مورد لیست بالا چیست؟ کدام بازی بوده که بیشتر از بقیه حس اکشن و هیجان را بهتر به شما القا کرده؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید